Sammen med nyheder og opslag på de sociale medier, så har blogs og blogopslag fået en særstatus både i video-, billede- og tekstform. Der er mange der gerne vil lave en blog, og mens mange foretager disse “følg min slankekur”-blog, fitness-blogs eller “min personlige dagbog” (de såkaldte personlige blogs), så kan bloggers sagtens opleve at de får support fra folk ved at man viser kropsforskellen og udviklingen undervejs i processen, men der hvor støtten ligger højest vil være når opslag om kost og opskrifter lægges frem.
Den brede interesse for mad
Spørgsmålet om hvordan dette kan være, kan jo besvares ret enkelt; mad er en del af vores overlevelse. Samtidig kan folk let gå rundt med overvejelser om at prøve en ny levevej, ændre på kostvanerne og vil derfor forsøge sig med nogle af de retter som fremsættes i en madblog.
Derudover kan man allerede være en del af det samme community, fx en veganer-blog kan sagtens give et bud på en vegansk chokolademousse som en anden veganer vil forsøge sig med, og fællesskabet udbredes jo dermed også så snart man kommentere konstruktivt med måder hvorpå tingene kan peppes op.
Den impulsive besøgende
Andre som har gavn af det stigende antal blogs og madsider, er de impulsive som blot har lyst til at lave fx en god calzone til aftensmad, så er det jo nemt blot at gå ind på en blog eller en hjemmeside om mad og forhåbentligt finde både en lækker opskrift og et mindre kommentarspor med gode råd omkring procedure eller ingredienser.
At man let kan finde opskrifter gennem kategorier, søgefelter eller billeder, gør også at overfladen er mere brugervenlig, hvilket giver den impulsive besøgende en endnu bedre oplevelse af siden og kan derfor have en større lyst til at vende tilbage og prøve andre opslåede opskrifter.
På denne måde vil ens side også langsomt indgå i det klassiske word-of-mouth-koncept, hvormed andre vil komme til at høre om din madside, besøge og statistikker begynder at stige sammen med opmærksomheden. Madblogs og -sider er med andre ord både noget man kan lave i en form for niche såvel som man kan forsøge at få det til at ramme de bredere målgrupper samtidig med at man motiveres til at gøre noget ekstra ud af anretningen og prøve nye ting for at holde det hele oppe og køre, så det er en fordel for både en selv og andre på samme tid.